کالاترین

طبقه بندی موضوعی

هر یک از کشورهای آسیایی دیدنی های بسیاری را در خود جای داده اند؛ جاذبه هایی که برخی از دل طبیعت می آیند و برخی دیگر از میان تاریخ. کشورهایی مثل چین، هند و یا تایلند را در نظر بگیرید؛ مقاصدی که هر چه به آن ها سفر کنید، باز هم نمی توانید تمام دیدنی های شان را از نزدیک ببینید. یکی از دلیل های تنوعِ اماکن دیدنی در این سرزمین ها، مردمانی با فرهنگ های مختلف هستند که از روزگاران گذشته در این کشورها زندگی می کردند. این بار برای چندمین بار راهی تایلند می شویم تا از یک معبد شگفت انگیز دیدن کنیم؛ به شهر زیبا و پر آوازه پاتایا می رویم، شهری که به طبیعت دلفریب و عبادتگاه های منحصر به فردش معروف شده است. می خواهیم به معرفی یکی از فوق العاده ترین جاذبه های تور پاتایا به نام پناهگاه حقیقت بپردازیم.

بسیاری از ساکنان تایلند پیروی آیین بودایی یا هندوئیسم هستند و برای انجام آداب دینی خود، نیایشگاه های متنوعی را ساخته اند که این مکان های مذهبی، حالا به جاذبه هایی دیدنی برای گردشگران تبدیل شده اند. پناهگاه حقیقت یکی از همین معبدهای بی همتا در تور تایلند است که آن را به صورت کامل با چوب ساختند و شکلی خاص و غیر قابل توصیف دارد. با ما همراه شوید تا به دیدار این معبد برویم و رازهای نهان در آن را کشف کنیم.

چرا معبد پناهگاه حقیقت پاتایا؟

  • به بازدید معبدی می روید که همه قسمت های آن از چوب ساخته شده است.
  • این نیایشگاه پر از مجسمه هایی از جنس چوب است که هر یک داستان ها و افسانه های جالبی را در ورای شان دارند.
  • هم پیروان آیین هندو و هم بودایی ها برای انجام اعمال مذهبی خود به این مکان می روند.
  • از زیباترین عبادتگاه های موجود در سراسر تایلند است.
  • از مهم ترین جاذبه های گردشگری پاتایاست.

معرفی معبد پناهگاه حقیقت | the sanctuary of truth

پناهگاه حقیقت که با نام وانگ بوران نیز شناخته می شود، نام معبدی باشکوه در پاتایاست که پیروان مذهب هندو و بودایی این شهر، برای انجام اعمال دینی خود به آن می روند. ارتفاع این بنا به حدود 105 متر می رسد و از نظر ظاهری نمادهای مذهبی متنوعی را در خود جای داده است. در زبان تایلندی به این معبد پراسات ساتچتم (Prasat Satchatham) گفته می شود که پراسات به معنای قصر و ساتچتم به معنای فلسفه است.

در بازدید از معبد پناهگاه حقیقت با ساختمانی مواجه می شوید که از چوب ساخته شده و قسمت های مختلفی دارد. هر یک از بخش های این معبد بی نظیر معنا و مفهوم خود را دارند؛ موضوعی که می تواند نبوغ هنرمندان و سازندگان این سازه را نشان دهد که چطور عقاید مذهبی خود را روی دیوارهای این معبد حکاکی کرده اند.

گذشته از ظاهر بی نظیر این معبد، نکته جالب دیگری نیز در رابطه با آن وجود دارد؛ در سال 1981 میلادی شروع به ساخت پناهگاه حقیقت کردند؛ اما هنوز هم ساخت و ساز آن ادامه دارد و تخمین زده می شود که در سال 2025 میلادی به پایان برسد. سبک و سیاق معماری این بنا کاملا تایلندی ست و سازندگان زبردست آن همه مجسمه های چوبی را با دست و با ظرافتی غیر قابل باور ساخته اند. اگر با دقت بیشتری به نمای پناهگاه حقیقت بنگرید، چهره هایی از اسطوره های مذهب هندو و بودایی را خواهید یافت که در کامبوج، چین، هند و تایلند طرفداران زیادی دارند.

در وبسایت رسمی پناهگاه حقیقت در رابطه با هدف از ساخت آن، چنین آمده است:

هدف از ساخت دکوراسیون چوبی و مجسمه های دست ساز در این بنا، نشان دادن هنر و فرهنگ تایلند و دانش باستان و فلسفه شرقی است. مقصود این بوده که بازدیدکننده ها درکی از زندگی در دوران باستان، مسوولیت های انسان روی زمین، تفکر و عقیده های اصلی بشر، چرخه زندگی، رابطه زندگی با جهان و هدف اصلی زندگی به دست آورند.

به طور کلی می توان گفت که پناهگاه حقیقت، آینه ای از آداب و سنت های مردمان تایلند و پیروان بودا و هندو است. با بازدید از این جاذبه می توانید علاوه بر لذت بردن از فضای ویژه معبد، بیشتر با عقاید ساکنان این سرزمین و پیشینه تاریخی آن ها آشنا شوید. در ادامه بیشتر با این مکان آشنا خواهیم شد.

در این ویدیو به تماشای معبد پناهگاه حقیقت بنشینید

فلسفه ساخت پناهگاه حقیقت

پیش از این که بیشتر به ویژگی های ظاهری و معماری این نیایشگاه باشکوه بپردازیم، بد نیست که کمی از فلسفه ساخت این بنا بدانیم.

بعد از دوران جنگ سرد تا امروز، جهان تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته، بیشتر به ماتریالیسم (1) و تکنولوژی بها داده و بر پیشرفت فناوری تکیه کرده است. همین طرز تفکر باعث شده تا بسیاری از منابع طبیعی تخریب شوند و کم کم از پیشینه و ارزش های کهن خود دور شویم. متاسفانه این روزها مسایل اخلاقی و رضایت معنوی برای بسیاری از آدم ها اهمیتی ندارد. دلیل خیلی از جنگ ها و غارت های اقتصادی هم همین استفاده ابزاری از طبیعت است. این روش تفکر آن قدر قوی شده که افراد زیادی تصور می کنند جهان دیگری وجود ندارد و باید تا آن جا که می توانند در این دنیا خوش گذرانی کنند. به عبارت دیگر تنها مساله مهم برای مردمان دنیا، خوشبختی آن ها در این زندگی دنیایی ست.

در پناهگاه حقیقت تلاش شده که انسان را وادار کنند تا در مورد روش های زندگی اش، تجدید نظری داشته باشد و به اموری فکر کند که ادیان مختلف و فیلسوفان بزرگ آن ها را بیان کرده اند. در این بنا می توانید تلفیقی از هنر، دین و فلسفه را مشاهده کنید و برای چند لحظه ای هم که شده جهان را به صورت دیگری بنگرید.

پاورقی

1- ماده باوری یا ماتریالیسم باوری ست که طبق آن هرچه وجود دارد، ماده و انرژی است و همه پدیده های هستی هم بر اثر کنش های این ماده ها به وجود آمده اند.

معماری پناهگاه حقیقت پاتایا | نمادگرایی در ساخت و ساز

بودایی ها و هندوها عقیده دارند که برای وجود هر چیزی روی زمین به 7 سازنده نیاز است؛ این سازنده ها عبارت اند از: بهشت، زمین، پدر، مادر، ماه، خورشید و ستاره ها به همین خاطر بسیاری از مجسمه ها و حکاکی هایی که در پناهگاه حقیقت به چشم می خورند، تصویری از این 7 عنصر را به نمایش می گذارند. به جز این موارد، عناصر و اشکال دیگری نیز در این بنا به چشم می خورند که مهم ترین آن ها را معرفی می کنیم:

جهان آرمانی: دِوا (Deva) اصطلاحی در آیین هندوئیسم است که موضوع تعدادی از مجسمه های پناهگاه حقیقت درباره آن هستند.دوا نام یکی از الهه های دین هندوئیسم است که البته دِوا برای مذکر این خدا و دوی (Devi) برای جنس مونث آن به کار می رود. آن ها بخش بزرگی از داستان های اسطوره ای هندی ها را به خود اختصاص می دهند و روایات گوناگونی در رابطه با آن ها وجود دارد. این خدایان در آسمان ها و در جهانی آرمانی زندگی می کنند.

زندگی انسان: برخی از تندیس ها نیز روایت کننده زندگی انسان و فراز و نشیب های رشد و تکامل بشر هستند. مجسمه هایی که از نوزادها، کودکان و افراد سالخورده مشاهده می کنید در همین راستا ساخته شده اند.

ستاره ها: ستاره ها و اجرام آسمانی و کبوترها در این بنا نماد صلح و دوستی هستند که عنصر مهمی در اغلب دین ها به شمار می آیند.

میتریا: میتریا یکی از مقدس ترین انسان ها در آیین بوداست که آن را با نام بودای پنجم نیز می شناسند. مجسمه ای از میتریا بر فراز بنای پناهگاه حقیقت وجود دارد که نقش بوداسف را بازی می کند. بوداسف در اندیشه های بودایی به افرادی اتلاق می شود که به موجوات دیگر کمک می کنند که به مرحله بیداری (در آیین بودایی، بوداگی) برسند.

چهار حقیقت: در آیین بودا چهار عنصر یا حقیقت مهم وجود دارد. اعتقاد بر این است که همه انسان ها به گونه ای بیمار هستند و برای شفا یافتن نیاز به این چهار حقیقت مهم دارند و تا زمانی که آن ها را درک نکنند بهبود پیدا نخواهند کرد. این چهار حقیقت به شرح زیر هستند:

1- قبول رنج و سختی: رنج حقیقتی غیر قابل انکار است و هیچ موجودی نمی تواند از آن فرار کند. رنج چه جسمانی باشد و چه روانی باید آن را قبول کرد.

2- دلبستگی ها: دلبستگی های زندگی باعث ایجاد رنج و سختی می شوند و به عبارتی دیگر، دلبستگی ها هستند که بیماری ها را ایجاد می کنند.

3- تجویز دارو: برای بهبود باید دارو مصرف کرد که داروها همان درک حقیقت وجودی انسان و زمین هستند که باعث مهرورزی و پیوند میان بشر می شوند.

4- حقیقت چهارم از چهار مورد تشکیل می شود: رنج، خاستگاه رنج، توقف رنج و راه توقف رنج. هر یک از این مرحله ها ویژگی های خاص خودشان را دارند.

در رابطه با این چهار حقیقت مهم، اشکال و مجسمه های متعددی در معبد پناهگاه حقیقت ساخته اند.

جنگ: بر اساس تفکرات بودایی، لازمه رسیدن به جهانی آرمانی و پر از صلح، درگیر شدن در جنگ های مختلف و تلاش برای یافتن هدف است. به همین دلیل برخی از مجسمه ها نیز راوی جنگ های گوناگون هستند. البته منظور از نبرد در اینجا جنگ با شهوت ها و خواسته های نفسانی است. مجسمه های مهاباراتا (1) و رامایانا (2) نیز در همین راستا هستند.

ماه و خورشید: حکاکی های زیادی در این معبد وجود دارند که نشان دهنده ماه و خورشید هستند. این دو عنصر نقش مهمی در عقاید هندوها و بودایی ها دارند. ماه و خورشید سمبل افتخارات در زمینه اجتماعی هستند. بد نیست بدانید دیگر اجرام آسمانی نیز در این آیین ها اهمیت دارند برای مثال مریخ نشان دهنده شجاعت، مشتری نشان دهنده طبیعت، ونوس ثروت و زحل نماد نارضایتی و رنج است. اگر معنای این نمادها را بدانید می توانید ماجراهایی که در ورای اشکال موجود در پناهگاه حقیقت پنهان شده اند را متوجه شوید.

بودا: بودا در آیین بودایی تنها به یک فرد خاص گفته نمی شود، با آن که بنیان گذار این دین بودا نام داشت اما در طول تاریخ افراد دیگری که ویژگی های خاصی داشتند نیز لقب بودا را از آن خود کرده اند. در جای جای پناهگاه حقیقت تندیس هایی از بوداها را می توان مشاهده کرد.

به طور کلی می توان گفت که معماری و چگونگی ساخت معبد پناهگاه حقیقت با سنت ها و عقیده های کهن پیروان بودا و هندوها عجین شده است و نمی توان آن ها را از هم جدا کرد. سازنده های این بنا تلاش کرده اند تا از ظاهر و نمای خارجی عبادتگاه شان به عنوان تابلویی برای نشان دادن تفکرات خود استفاده کنند تا بیننده ها کمی به فکر فرو بروند. البته پیروان دین های دیگر باید کمی در علامت ها و صورتک هایی که می بینند کندوکاو کنند تا مفهوم و معنای اصلی آن ها را متوجه شوند.

از نکته های جالبی که درباره معبد حقیقت وجود دارد، این است که منطقه، اغلب اوقات سال، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و همین موضوع باعث پوسیدن چوب ها می شود. سازنده های هوشمند این معبد برای جلوگیری از پوسیدگی بیشترِ قسمت های چوبی، روی چوب ها ماده چسبنده ای شبیه به عسل می زنند.

در آخر بد نیست بدانید شیوه ای که در ساخت این معبد از آن استفاده کردند، در طی سلسله خمر (Khmer) و پادشاهی آیوتایا (Ayutthaya) رواج داشت. پادشاهان امپراتوری خمر در بین سده های 9 تا 12 میلادی در آسیای جنوب شرقی حکمرانی می کردند و شهر آنگکور (در کامبوج) نیز پایتخت شان بود.

پاورقی

1- مهاباراتا را می توان همتای شاهنامه فارسی دانست که در آن پر از شعرهای حماسی ست. در مهاباراتا اسطوره ها و داستان های جذابی به چشم می خورند.

2- رامایانا حماسه ای باستانی مربوط به هند است که بین سال های 200 تا 400 پیش از میلاد سروده شد.

قسمت های مختلف پناهگاه حقیقت

توضیح تک تک مجسه های چوبی این معبد و داستان هایی که در ورای آن ها پنهان شده اند در این جا غیر ممکن است. حتا اگر به صورت حضوری به تماشای این معبد بروید باز هم نمی توانید همه داستان ها را بشنوید و برای این کار باید زمان زیادی در اختیار داشته باشید. این سازه حدود 3200 متر مربع زیربنا دارد و از اتاق ها، راهروها و پله های گوناگونی تشکیل شده است. همه قسمت ها با مجسمه هایی پوشیده شده اند که ساخت هر یک از آن ها زمان زیادی برده است. ما در ادامه پناهگاه حقیقت را به چند بخش اصلی تقسیم می کنیم و به معرفی آن ها می پردازیم.

1- سالن نخست | منشا

چند سالن در معبد حقیقت وجود دارد که یک به یک به همه آن ها سر خواهیم زد، ابتدا به سالنی می رویم که لقبش منشا است. در این سالن صدها مجسمه چوبی وجود دارد؛ این مجسمه ها همگی نشان دهنده منشا حیات هستند؛ به همین خاطر در این بخش عناصری مثل زمین، آب، باد، آتش و ستاره ها به وفور به چشم می خورند. بودایی ها برای عنصرهای مختلف روی زمین، خدایان متعددی را در نظر می گیرند برای مثال آتش، آب و باد هر یک خداهای مخصوص به خود را دارند به همین خاطر تصاویر این خدایان را در این قسمت مشاهده می کنید.

بودایی ها همچنین عقیده دارند که ارتکاب جرم باعث زوال عقل و سیطره جهل بر انسان می شود و در همین راستا هم مجسمه هایی در سالن اول به چشم می خورند. همچنین با کمی دقت می توانید مجسمه هایی از رهبران بودایی که نشان عشق، مهربانی و همدردی بوده اند را مشاهده کنید. در قسمت سقف این سالن کنده کاری هایی از بوداسف را مشاهده می کنید.

2- سالن دوم | خورشید و ماه و ستارگان

خورشید باعث ایجاد شب و روز می شود و ماه باعث رکود (خاموشی) و جلوه گری ستاره ها. روزها می آیند و می روند و انسان تنها با دانش، اعمال و اخلاق خود می تواند باعث ایجاد تغییر و روشنگری میان ملت های مختلف شود. حکاکی هایی که در سالن دوم به چشم می خورند، به این موضوعات اشاره دارند.

3- سالن سوم | عشق به پدر و مادر

زندگی در جهان به صورت جمعی است و خانواده نقشی اساسی در جامعه دارد. باید همه اعضای خانواده ها در صلح و آرامش در کنار هم زندگی کنند. پدر و مادرها منشا خانواده هستند و باید با عشق و محبت فرزندان شان را بزرگ کنند. فرزندان هم باید به پدر و مادرهای شان احترام بگذارند. در آیین بودا فرمول ها و راهکارهایی هم برای ایجاد صلح میان اعضای خانواده وجود دارد. در سالن دوم همه مجسمه ها داستان هایی با همین موضوع ها را بیان می کنند.

4- سالن چهارم | عشق، مهربانی، قربانی و بخشش

در آیین بودا، افرادی که می خواهند به بودا و فردی مهم در دین شان تبدیل شوند باید ویژگی های خاصی داشته باشند این خصوصیت ها عبارتند از: عشق، محبت، فداکاری و توانایی خدمت به دیگران. این افراد می توانند جهان را به سوی پیشرفت سوق دهند. در سالن چهارم نیز به مسایلی از این دست پرداخته شده است.

5- سالن میانی

هدف نهایی در آیین بودایی دوری از خودخواهی و توجه به دیگران و کمک به آن هاست؛ اما برای کمک به دیگران ابتدا باید از بند هوس ها رها شد. در سالن اصلی مجسمه های متعددی وجود دارند که راهکارها و شیوه های دوری از خودخواهی را بیان می کنند. تصاویری هم از بهشت و جهنم در این بخش هستند.

6- بر فراز سقف ها

اگر عکس ها را تماشا کرده باشید، متوجه شدید که از جذاب ترین قسمت های بنای پناهگاه حقیقت، بام های آن است. مجسمه های چوبی مختلفی هم در گوشه های این سقف ها به چشم می خورند که هر یک ماجراهای خاص خودشان را دارند. از مهم ترین عنصرهایی که روی سقف ها می توان دید این موارد هستند:

زن: نشان دهنده اخلاص، عمل، عمل و جاودانگی

گل لوتوس: ستون جهان

کودک و سالخورده: نشان دهنده حیاتِ انسان و تشویق به صلح

کبوتر: نماد صلح و ثروت که متعادل کننده های جهان هستند.

تفریح در پناهگاه حقیقت

بر خلاف تصور، علاوه بر گشت و گذار در معبد پناهگاه حقیقت و لذت بردن از اشکال هنرمندانه آن، تفریحات گوناگون دیگری هم در این بنا و مناطق اطرافش وجود دارند که در اینجا نگاه گذرایی داریم بر آن ها.

  • اسب سواری در اطراف معبد

هزینه: بزرگسالان 700 بات تایلند (معادل 109,200 تومان) ، کودکان 450 بات تایلند (معادل 70,200 تومان)

  • تجربه هیجان با سوار شدن بر موتورهای چهارچرخ

هزینه: بزرگسالان 700 بات تایلند (معادل 109,200 تومان) ، کودکان 450 بات تایلند (معادل 70,200 تومان)

  • قایق موتوری سواری

هزینه: بزرگسالان 850 بات تایلند (معادل 132,600 تومان) ، کودکان 600 بات تایلند (معادل 93,600 تومان)

  • فیل سواری

هزینه بزرگسالان 800 بات تایلند (معادل 124,800 تومان) ، کودکان 500 بات تایلند (معادل 78,000 تومان)

  • قایق تفریحی

هزینه: بزرگسالان 750 بات تایلند (معادل 117,000 تومان) ، کودکان 500 بات تایلند (معادل 78,000 تومان)

  • ماساژ پا

هزینه: کودکان و بزرگسالان 600 بات تایلند (معادل 93,600 تومان)

  • کالسکه سواری
  • تماشای مراسم مذهبی
  • عکاسی با مجسمه ها
  • نمایش دلفین در دریاچه (دوبار در روز در ساعت های 11:30 و 15:30)

*هزینه تفریحاتی که ذکر نشده را باید به صورت حضوری پرس و جو کنید.

*در اینجا کودک افرادی تلقی می شوند که قدشان حداکثر بین 110 تا 140 سانتی متر باشد.

امکانات موجود در پناهگاه حقیقت

در ادامه به امکاناتی که برای بازدیدکننده ها در نظر گرفته شده است می پردازیم:

راهنما: بازدید از این معبد به سان تماشای داستانی مصور است. برای آن که شما با این داستان ها و افسانه ها به صورت کامل آشنا شوید، راهنماهایی در پناهگاه حقیقت فعالیت می کنند که همه چیز را به زبان انگلیسی برای تان شرح می دهند.

کلاه ایمنی: به دلیل این که پناهگاه حقیقت هنوز در حال ساخت و تکمیل شدن است، کلاه هایی در اختیار بازدیدکننده ها قرار می گیرد که آن ها را از آسیب های احتمالی ایمن نگه دارد.

تهیه سوغات: در داخل معبد فروشگاهی برای خرید سوغات وجود ندارد؛ اما شما می توانید از راهنمایان این مکان، چند قطعه از چوب هایی که برای ساخت معبد از آن ها استفاده می کنند را خریداری کنید.

قوانین ورود به پناهگاه حقیقت

برای ورود به پناهگاه حقیقت باید قوانینی را رعایت کنید.

  • برای ورود به برخی از قسمت های این معبد باید کفش های تان را در بیاورید.
  • ورود به این مکان قوانینی شبیه به مسجد دارد و بانوان در دوران عادت ماهانه اجازه ورود ندارند.
  • میهمانان اجازه کندن هیچ یک از مجسمه ها و ریزه کاری های چوبی در این پناهگاه را ندارند.
  • مصرف دخانیات در این مکان ممنوع است.
  • بهتر است بازدیدکننده ها خوراکی های شان را با خود داخل معبد نیاورند.
  • بهتر است که مراجعه کننده ها با کفش های گِلی وارد نشوند.
  • هرگونه رفتار غیر اخلاقی نسبت به مجسمه های مقدس، پیگرد قانونی دارد.
  • نباید با پا به مجسمه های بودا اشاره کرد.

*از ساعت 11:00 تا پایان روز کاری، هر 30 دقیقه یک بار راهنماهای این مجموعه، گردشگران را به گروه های مختلف تقسیم کرده و برای آن ها بخش های مختلف پناهگاه حقیقت را توضیح می دهند.

*برای با خبر شدن از مراسمی که در این معبد برگزار می شود به این لینک مراجعه کنید.

آدرس: تایلند، استان چونبوری، شهر پاتایا، منطقه بانگ لامونگ، ساحل جزیره سوی نا کلا، پلاک 5، معبد پناهگاه حقیقت.

.Address: 206/2 M., Soi Na Klua 5, Pattaya City, Bang Lamung District, Chon Buri 20150, Thailand

لوازم پیشنهادی

  • آب آشامیدنی
  • بادگیر
  • بارانی و لباس ضد آب
  • تلفن همراه
  • دفترچه بیمه
  • دمپایی و صندل
  • دوربین
  • شارژر موبایل
  • عینک آفتابی
  • میان وعده
  • پول نقد
  • کرم ضد آفتاب
  • کفش اضافه
  • کلاه آفتابگیر

بهترین فصل سفر به پاتایا

شهر پاتایا و به طور کلی کشور تایلند اقلیمی گرمسیری دارد، بنابراین آب و هوای آن میان وضعیت های گرم، خنک و بارانی متغیر است. باید بدانید در این شهر خبری از تابستان های داغ و زمستان های برفی و سرد نیست و تنها سه نوع وضعیت آب و هوایی در آن دیده می شود.

نوامبر تا فوریه (آبان تا بهمن): خنک ترین روزهای پاتایا در این بازه رخ می دهد، بنابراین در این زمان، حجم بالایی از گردشگران در شهر به چشم می خورند و هزینه ها در بالاترین حد ممکن خود هستند. دمای هوا میان 23 تا 30 درجه سانتیگراد متغیر است و این ماه ها را می توان خنک ترین و خشک ترین روزهای پاتایا نامید. در نتیجه می توان گفت آبان تا بهمن بهترین زمان برای لذت بردن از طبیعت پاتایا و کیف کردن با تفریحات آبی این شهر است.

مارس تا می (اسفند تا آخر اردیبهشت): گرم ترین روزهای پاتایا را در این فاصله می توان تجربه کرد. دمای هوا اغلب 32 درجه سانتیگراد به بالا بوده و رطوبت هوا نیز بسیار بالاست. البته فروردین و یا ماه آوریل نیز می تواند زمان خوبی برای سفر به تایلند و پاتایا باشد، چرا که در این هنگام می توانید شاهد فستیوال سونگکران و جشن سال نوی تایلندی ها باشید. البته باید بدانید با وجود گرما و رطوبت، در این زمان هنوز هم گردشگران زیادی را در پاتایا خواهید دید.

ژوئن تا اکتبر (خرداد تا مهر): فصل بارش های موسمی و سهمگین تایلند و شهر پاتایا پیش روی شماست. گرچه دمای هوا چندان بالا نیست و اغلب در حدود 28 تا 30 درجه سانتیگراد بوده، اما بارش های سیل آسای این زمان، دلیل چندان خوبی برای سفر باقی نمی گذارند. اگر با باران مشکلی ندارید، در عوض می توانید از رطوبت پایین هوا و قیمت های بسیار پایین همه چیز لذت ببرید. می توان گفت این زمان ارزان ترین زمان سفر به تایلند محسوب می شود. البته خلوتی شهر نیز می تواند انگیزه مضاعفی برای سفر به پاتایا در این هنگام محسوب شود. در طی ماه های جولای و آگوست (مرداد و شهریور) بارش باران قدری کم تر است و بسیاری ترجیح می دهند در این زمان به پاتایا سفر کنند تا از هزینه های پایین نهایت استفاده را ببرند. به هر نحو اگر این موقع از سال را برای سفر انتخاب می کنید، داشتن کفش مناسب و چکمه را از یاد نبرید.

بنابراین بهترین زمان سفر به پاتایا در طی ماه های آذر تا ابتدای فروردین است. در این زمان رطوبت هوا چندان زیاد نیست و نسیم خنک شما را سر ذوق می آورد. دمای هوا در حدود 24 تا 32 درجه سانتیگراد بوده و خبری از باران های موسمی و سیل آسا هم نیست.

نکته هایی جالب درباره پناهگاه حقیقت

بازدید از عبادتگاهی که سرتاسر آن را از چوب ساخته اند و هر گوشه ای از آن دیدنی و منحصر به فرد است به خودی خود بسیار جذاب و توصیف نشدنی است؛ اما نکته های جالب دیگر نیز درباره پناهگاه حقیقت وجود دارد که نگاه گذرایی به آن ها می کنیم:

  • یکی از دلایلی که موجب ساخت چنین معبدی شد این بود که سبک معماری کهن تایلندی از بین نرود و به جهانیان نشان داده شود. به همین خاطر میلیونری تایلندی به نام لک ویرییافانت (Lek Viriyaphant) تصمیم به ساخت این معبد گرفت. همین میلیونر در نزدیکی بانکوک هم یک پارک بزرگ ساخته و در آن از نمادهای کهن تایلندی استفاده کرده است.
  • ساخت این معبد به قدری طول کشیده که قسمت هایی از آن در دست تعمیر هستند.
  • به احتمال زیاد حدود 8 سال دیگر ساخت و ساز این معبد ادامه خواهد داشت.
  • مساحت این بنا به چیزی حدود 3200 متر مربع می رسد اما برخی معتقدند که بیش از 1 هکتار زیربنا خواهد داشت.
  • پناهگاه حقیقت مشرف به خلیج تایلند است و از کنار آن می توانید عبور و مرور کشتی و قایق ها را نظاره کنید.
  • طرح ها و کنده کاری هایی که در این معبد دیده می شود حاصل افسانه های تایلندی، کامبوجی، هند و چینی است.
  • برخی اعتقاد دارند که پناهگاه حقیقت کوچک شده ای از بنای ساموت پراکان (Samut Prakan) است. این بنا در نزدیکی بانکوک قرار دارد.
  • فردی که ساخت این معبد را آغاز کرد، حالا مرده است به همین خاطر کسی نمی داند که این معبد در آینده به چه صورت در خواهد آمد اما تلاش می شود که همه چیز طبق نقشه های اولیه پیش برود.
  • در حال حاضر یک سمت این معبد به رنگ تیره (قهوه ای پر رنگ) و سمت دیگر آن روشن (نزدیک به سفید) است.
  • هنوز هم بازدیدکننده ها می توانند مراحل ساخت این معبد را از نزدیک مشاهده کنند.
  • در سال 2008 برنده جایزه سفر صنعتی تایلند (travel industrial reward) شد.
  • 250 کارگر همه ساله روی پروژه ساخت معبد حقیقت کار می کنند.
  • در جای جای ساختمان پناهگاه حقیقت درهای بزرگ و کوچکی وجود دارد تا نور خورشید وارد معبد شود. این مکان طوری ساخته شده تا در آن از لامپ برای روشنایی استفاده نشود و تا جایی که امکان دارد نور خورشید و شمع عبادتگاه را روشن کنند، به همین خاطر بعضی قسمت های این نیایشگاه بسیار تاریک است.
  • ساختمان پناهگاه حقیقت در برابر بادهای قوی مقاوم است.

توصیه می کنیم که اگر برای بازدید از معبد حقیقت برنامه ریزی می کنید حتما شرایط آب و هوایی منطقه را نیز مد نظر داشته باشید زیرا پناهگاه حقیقت در مکانی قرار دارد که تا به حال طوفان های نا به هنگام زیادی را پشت سر گذاشته و اگر در طول بازدیدتان با طوفان مواجه شوید، باید همه روز خود را داخل معبد پناه بگیرید تا طوفان آسیبی به شما نرساند.

ساخت بناهای چوبی به وسیله دست و با استفاده از ابزارهای چوبی، بخشی از فرهنگ همه مردمان تایلند به حساب می آید به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که به عقیده های آنان احترام بگذارید و از تمسخر آن ها خودداری کنید.

در آخر باید بدانید که باغ وحشی کوچک اما دوست داشتنی هم درست در جوار معبد پناهگاه حقیقت وجود دارد که می توانید از آن نیز دیدن کنید، در این مکان حیوان هایی چون آهو و بوقلمون نگهداری می شوند.

  • ۹۶/۱۱/۰۴
  • بهروز بهروز